Oι δικαιούχοι θα πρέπει να επιλέγουν δράσεις ενεργειακής αναβάθμισης δημοσίων κτιρίων ή κτιριακών μονάδων ...
Oι δικαιούχοι θα πρέπει να επιλέγουν δράσεις ενεργειακής αναβάθμισης δημοσίων κτιρίων ή κτιριακών μονάδων αρμοδιότητάς τους, που:
• Έχουν μεγάλη ενεργειακή κατανάλωση
• Επιτυγχάνουν το μεγαλύτερο δυνατό επίπεδο εξοικονόμησης ενέργειας
• Συμβάλλουν στην ευαισθητοποίηση του πληθυσμού
• Εξασφαλίζουν ωριμότητα υλοποίησης
Επιλέξιμες προς χρηματοδότηση είναι παρεμβάσεις ενεργειακής αναβάθμισης σε κτίρια που πληρούν αθροιστικά τις εξής προϋποθέσεις:
1. είναι νομίμως υφιστάμενα κτίρια αρμοδιότητας του Δήμου ή ΝΠΔΔ αυτού (δηλαδή κτίρια που διαθέτουν οικοδομική άδεια και αυτή ανταποκρίνεται στην τρέχουσα κατάσταση ή κτίρια στα οποία οι τυχόν αποκλίσεις έχουν ρυθμιστεί και υπαχθεί στις διατάξεις νόμων περί τακτοποίησης αυθαιρεσιών),
2. είναι ιδιοκτησίας του δικαιούχου ή ΝΠΔΔ αυτού. Αποκλειστικά για τα σχολικά κτίρια ιδιοκτησίας της «Κτιριακές Υποδομές Α.Ε.», απαιτείται βεβαίωση του ιδιοκτήτη (Κτ.Υπ Α.Ε.) ότι έχει λάβει γνώση και συμφωνεί με το περιεχόμενο της πρότασης που υποβάλλει ο Δήμος και ότι συμφωνεί με την εκτέλεση των εργασιών και την υποβολή της πρότασης από το Δήμο ως δικαιούχος σε πρόγραμμα ενεργειακής αναβάθμισης.
3. κατατάσσονται με τον Κανονισμό Ενεργειακής Απόδοσης Κτιρίων (ΚΕΝΑΚ) σε κατηγορία ενεργειακής απόδοσης μικρότερης ή ίσης της Δ βάσει του Πιστοποιητικού Ενεργειακής Απόδοσης (ΠΕΑ), το οποίο έχει εκδοθεί μετά την 26.11.2017 (27.11.2017 η ημερομηνία ενεργοποίησης του πληροφοριακού συστήματος έκδοσης Πιστοποιητικών Ενεργειακής Απόδοσης βάσει του ΚΕΝΑΚ που έχει εγκριθεί με την απόφαση ΔΕΠΕΑ/οικ. 178581/30.06.2017, ΦΕΚ Β' 2367/12.07.2017),
4. διαθέτουν Δελτίο Πρωτοβάθμιου Προσεισμικού Ελέγχου και δεν παρουσιάζουν ανεπαρκή σεισμική ικανότητα (http://www.oasp.gr/node/74).
Οι παρεμβάσεις που θα υλοποιηθούν θα πρέπει υποχρεωτικά να αναβαθμίζουν το κάθε κτίριο ή κτιριακή μονάδα κατά 30%, σύμφωνα με τον Κανονισμό Ενεργειακής Απόδοσης Κτιρίων (ΚΕΝΑΚ 2017) (ΚΥΑ Α.Π. ΔΕΠΕΑ/οικ. 178581/30.06.17, ΦΕΚ 2367/Β/12.07.17). Σε περίπτωση εργασιών ριζικής ανακαίνισης του κτιρίου (όπως ορίζονται στο άρθρο 2 του Ν. 4122/2013, όπως τροποποιήθηκε και ισχύει και στην ΥΑ ΥΠΕΝ/ΔΕΠΕΑ/6949/72, ΦΕΚ 408Β/14.02.2019) αυτές θα πρέπει να αναβαθμίζουν το κτίριο σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 7 παρ.5 ΚΕΝΑΚ 2017, στο βαθμό που αυτό είναι τεχνικά και λειτουργικά εφικτό, καθώς και οικονομικά σκόπιμο (ωφέλιμο). Η συμμετοχή του ΠΕΠ «Αττική» δεν μπορεί να ξεπεράσει τα 2,00 € ανά εξοικονομούμενη κιλοβατώρα ανά έτος (kWh/ έτος) για σχολικά κτήρια και 2,50 € αντίστοιχα για μη σχολικά κτίρια, όπου ως εξοικονομούμενη πρωτογενής ενέργεια θεωρείται η διαφορά αρχικού με τελικό ΠΕΑ επί το εμβαδό του κτιρίου που έγιναν οι επεμβάσεις.
Στις περιπτώσεις πράξεων που ο προϋπολογισμός τους υπερβαίνει τον ανωτέρω αναφερόμενο μέγιστο ποσό χρηματοδότησης, ο δικαιούχος θα πρέπει να προσκομίσει απόφαση του αρμόδιου συλλογικού οργάνου του, που τον δεσμεύει ρητά για την κάλυψη του υπερβάλλοντος ποσού.
Επισημαίνεται ότι σε αυτή την περίπτωση για την έγκριση των τευχών δημοπράτησης, ο δικαιούχος θα πρέπει να υποβάλλει απόφαση ΔΣ με την οποία θα εγγράφεται στον προϋπολογισμό του το ποσό κατά το οποίο συμμετέχει ο Δήμος με ίδιους πόρους. Η απόφαση θα πρέπει να έχει λάβει την απαραίτητη έγκριση νομιμότητας. Τα στοιχεία αυτά θα πρέπει να αναγράφονται ρητά στα τεύχη δημοπράτησης.
Τα παραπάνω στοιχεία της υφιστάμενης ενεργειακής απόδοσης καθώς και της αναμενόμενης ενεργειακής απόδοσης πιστοποιούνται με ενεργειακή επιθεώρηση από ενεργειακό επιθεωρητή. Ο ενεργειακός επιθεωρητής διενεργεί την 1η ενεργειακή επιθεώρηση, εκδίδει το αντίστοιχο αρχικό Πιστοποιητικό Ενεργειακής Απόδοσης (ΠΕΑ) και συμπληρώνει την πρόταση παρεμβάσεων στο σχετικό έντυπο.
Στην πρόταση παρεμβάσεων, ο επιθεωρητής θα πρέπει να αναφέρει τις προδιαγραφές και τα τεχνικά και ενεργειακά χαρακτηριστικά των δομικών στοιχείων του κτιριακού κελύφους και των ηλεκτρομηχανολογικών συστημάτων που απαιτούνται για τον υπολογισμό του ενεργειακού οφέλους και τον έλεγχο επίτευξης της ανωτέρω ενεργειακής απαίτησης. Ο επιθεωρητής καταγράφει την ενεργειακή κατηγορία στην οποία αναμένεται να καταταχθεί το κτίριο μετά την υλοποίηση των παρεμβάσεων και το ποσό εξοικονομούμενης πρωτογενούς και τελικής ενέργειας.
Η ορθή εφαρμογή των ανωτέρω είναι σημαντική καθώς η έκδοση του 1ου Π.Ε.Α. αποτελεί το σημείο αναφοράς της ενεργειακής απόδοσης, ενώ οι περιγραφόμενες εργασίες αποτελούν την εκκίνηση για την εκπόνηση της σχετικής μελέτης του έργου.
Η κάλυψη του ανωτέρω ενεργειακού στόχου θα διασφαλίζεται - πιστοποιείται μέσω της διενέργειας ενεργειακής επιθεώρησης από Ενεργειακό Επιθεωρητή τόσο πριν, όσο και μετά την υλοποίηση των παρεμβάσεων, και σε κάθε περίπτωση πριν την ολοκλήρωση της πράξης. Ο Ενεργειακός Επιθεωρητής της τελικής επιθεώρησης θα πρέπει να είναι διαφορετικός από τον υπογράφοντα την αρχική Ενεργειακή Επιθεώρηση.
Η χρηματοδότηση παρεμβάσεων Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, επιπλέον των ανωτέρω παρεμβάσεων (κτιριακό κέλυφος – ηλεκτρομηχανολογικές εγκαταστάσεις) προκειμένου για την περαιτέρω εξοικονόμηση πρωτογενούς ενέργειας, είναι επιλέξιμη εφόσον πληρούνται σωρευτικά τα παρακάτω:
i. έχουν ολοκληρωθεί όλες οι δυνατές παρεμβάσεις εξοικονόμησης ενέργειας στο κτίριο (κέλυφος, ηλεκτρομηχανολογικές εγκαταστάσεις κτλ.), σύμφωνα με τις ελάχιστες απαιτήσεις από τον ΚΕΝΑΚ
ii. η σκοπιμότητα τεκμηριώνεται επαρκώς από σχετική ανάλυση κόστους οφέλους,
iii. δεν προκύπτει οικονομική δραστηριότητα (πώληση ηλεκτρικής ενέργειας)
iv. βοηθούν στην επίτευξη εξοικονόμησης ενέργειας, σε συνδυασμό με τις λοιπές κτιριακές παρεμβάσεις.
v. η χρήση ΑΠΕ δεν είναι επιλέξιμη πέραν της επίτευξης 35% εξοικονόμησης ενέργειας σε σχέση με το αρχικό ΠΕΑ.
Η τελική επιλεξιμότητα των δαπανών από την υλοποίηση των ενταγμένων Πράξεων θα επιβεβαιωθεί με την έκδοση τελικού ΠΕΑ (2η Ενεργειακή Επιθεώρηση) από ενεργειακό επιθεωρητή μετά το πέρας των παρεμβάσεων ενεργειακής αναβάθμισης σε κάθε κτίριο ή κτιριακή μονάδα, και σε κάθε περίπτωση πριν την ολοκλήρωση της πράξης. Στην περίπτωση που το τελικό ΠΕΑ δεν αναβαθμίζει την ενεργειακή τάξη κατά 30% από την αρχική, η Πράξη θα απεντάσσεται με τις συνεπαγόμενες δημοσιονομικές διορθώσεις.
Σε περιπτώσεις κτιρίων αρμοδιότητας των δικαιούχων στους τομείς της Εκπαίδευσης ή της Υγείας, το πλαίσιο εφαρμογής των παρεμβάσεων ενεργειακής αναβάθμισης των προτεινόμενων Πράξεων πρέπει να είναι τέτοιο έτσι ώστε να μην παρεμποδίζεται η λειτουργία των κτιρίων.
Ο Δικαιούχος οφείλει να εφαρμόζει το Ενιαίο Σύστημα Παρακολούθησης Δεικτών της Προγραμματικής Περιόδου 2021 – 2027, ανάλογα με το επίπεδο της εμπλοκής του στην παρακολούθηση των δεικτών των πράξεών του.