Μεταφορές
						
								
					
   Προϋπολογισμός
 Αξιοποιούνται πόροι του Στόχου Πολιτικής 2 για μια «πιο Πράσινη Ευρώπη» και του Στόχου Πολιτικής 3 για μια «πιο διασυνδεδεμένη Ευρώπη» της Περιφερειακής Πολιτικής της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την Προγραμματική Περίοδο 2021-2027.
 Η Συνολική Δημόσια Δαπάνη του Προγράμματος ανέρχεται σε 
    2.224 εκατ. ευρώ,
εκ των οποίων τα 
   1.854 εκατ. ευρώ είναι Κοινοτικοί πόροι και τα 
   370 εκατ. ευρώ είναι εθνικοί πόροι.
 
   
 
   Στόχοι
- Η ανάπτυξη – αναβάθμιση των βιώσιμων αστικών μέσων μεταφοράς
 - Η προώθηση της ολοκλήρωσης των υποδομών του κεντρικού Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών (ΔΕΔ-Μ) και κατασκευή/αναβάθμιση του αναλυτικού ΔΕΔ-Μ
 - Η προώθηση των συνδυασμένων μεταφορών
 - Η διασφάλιση της προσβασιμότητάς και ενίσχυση της συνδεσιμότητας των νησιών
 - Η βελτίωση της ασφάλειας μεταφορών.
 
 
   
 
   Ενδεικτικές Δράσεις
   Βιώσιμες αστικές μεταφορές
-  Ανάπτυξη φιλοπεριβαλλοντικών μέσων αστικής μεταφοράς σταθερής τροχιάς στα δύο μεγάλα αστικά κέντρα της χώρας (Αθήνα και Θεσσαλονίκη) προς εξυπηρέτηση σημαντικού μέρους του εξυπηρετούμενου πληθυσμού:
 -  Ανάπτυξη νέας Γραμμής 4 του Μετρό Αθήνας
 -  Επεκτάσεις γραμμών Μετρό της Αθήνας (επέκταση Γραμμής 2 προς Ίλιον) και της Θεσσαλονίκης (επέκταση προς αεροδρόμιο "Μακεδονία")
 -  Αναβάθμιση στόλου και τροχαίου υλικού στο Μετρό Αθήνας
 
-  Αναβάθμιση συστήματος οδικών αστικών μεταφορών σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη και προμήθεια ηλεκτροκινούμενων λεωφορείων μηδενικών ρύπων
 -  Πιλοτική δράση για την αναδιάρθρωση του δικτύου και την ανάπτυξη στόλου λεωφορείων μηδενικών εκπομπών ρύπων σε σημαντικούς Δήμους της Περιφέρειας.
 
 Αξιοποιείται 34% των πόρων του Προγράμματος.
   Σιδηροδρομικές Μεταφορές
-  Ολοκλήρωση του κεντρικού διευρωπαϊκού σιδηροδρομικού άξονα ΠΑΘΕ/Π, ως βασικού, αξιόπιστου, σύγχρονου και διαλειτουργικού δικτύου του εθνικού συστήματος μεταφορών
 -  Ανάπτυξη υπεραστικού / προαστιακού σιδηροδρομικού δικτύου σε σημαντικές Περιφέρειες της χώρας με την αναβάθμιση του υφιστάμενου σιδηροδρομικού δικτύου
 -  Κατασκευή σιδηροδρομικών πολυτροπικών συνδέσεων με επιλεγμένα λιμάνια και αεροδρόμια της ηπειρωτικής χώρας.
 
 Αξιοποιείται 
   22% των πόρων του Προγράμματος.
 
   Οδικές Μεταφορές
-  Κατασκευή / ολοκλήρωση επιλεγμένων κρίσιμων ελλειπόντων τμημάτων του οδικού διευρωπαϊκού δικτύου της χώρας που ενισχύουν τη «συνεκτικότητα» του και ολοκληρώνουν τις διασυνοριακές συνδέσεις, όπως:
 -  Κατασκευή του αυτοκινητόδρομου Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ) στην Περιφέρεια Κρήτης
 -  Ολοκλήρωση του αυτοκινητόδρομου Πάτρα - Πύργος στην Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας
 -  Αναβάθμιση του κεντρικού διευρωπαϊκού οδικού δικτύου Ιωάννινα - Κακαβιά (διασυνοριακή σύνδεση) στην Περιφέρεια Ηπείρου
 
-  Κατασκευή / αναβάθμιση σημαντικών περιφερειακών τμημάτων του αναλυτικού οδικού διευρωπαϊκού δικτύου και συνδέσεων αυτού
 -  Κατασκευή οδικών πολυτροπικών συνδέσεων με επιλεγμένα διευρωπαϊκά λιμάνια της ηπειρωτικής χώρας
 -  Υλοποίηση εστιασμένων παρεμβάσεων οδικής ασφάλειας, υψηλής αποδοτικότητας, βάσει του Εθνικού Στρατηγικού Σχεδίου για την Οδική Ασφάλεια. Προγραμματίζονται:
 -  Άυλες δράσεις οδικής ασφάλειας πανελλαδικής εμβέλειας
 -  Εστιασμένες παρεμβάσεις βελτίωσης οδικής υποδομής
 
 Αξιοποιείται 31% των πόρων του Προγράμματος.
   Θαλάσσιες Μεταφορές
 Διασφάλιση της νησιωτικής συνδεσιμότητας και προσβασιμότητας με:
-  Αναβάθμιση των υποδομών σε επιλεγμένα λιμάνια σε όλες τις νησιωτικές Περιφέρειες της χώρας, κυρίως εκτός του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών, για τη διασφάλιση της συνδεσιμότητας των νησιών
 -  Ανάπτυξη συστήματος θαλάσσιων συγκοινωνιών με χρήση «πράσινων» πλοίων.
 
 Αξιοποιείται 
   8% των πόρων του Προγράμματος.
   Ασφάλεια ναυσιπλοΐας / αεροναυτιλίας
 Παρεμβάσεις που βελτιώνουν την ασφάλεια μεταφορών και εξυπηρετούν όλη την επικράτεια, όπως:
-  Εγκατάσταση ή βελτίωση συστημάτων διαχείρισης της θαλάσσιας κυκλοφορίας και συστημάτων / μέσων έρευνας και διάσωσης
 -  Συμμόρφωση λιμένων με διεθνείς συμβάσεις /πρότυπα ασφάλειας
 -  Αξιοποίηση συστημάτων ΤΠΕ στην εφαρμοζόμενη λιμενική πολιτική
 -  Προμήθεια/ εγκατάσταση σύγχρονων συστημάτων διαχείρισης της εναέριας κυκλοφορίας και επικοινωνιακών συστημάτων για ικανοποίηση των απαιτήσεων του Ενιαίου Ευρωπαϊκού Ουρανού.
 
 Αξιοποιείται 4% των πόρων του Προγράμματος.
   Τεχνική Βοήθεια
 Δράσεις για την υποστήριξη των δικαιούχων, τη βελτίωση της διοικητικής τους ικανότητας και την ωρίμανση των έργων.
 Αξιοποιείται 
   1% των πόρων του Προγράμματος.
   
 
   Προσδοκώμενα αποτελέσματα
 Οι παρεμβάσεις του Προγράμματος συμβάλλουν άμεσα ή έμμεσα, σε συνέργεια και συμπληρωματικότητα με τα έργα Mεταφορών που συγχρηματοδοτούνται από τον Μηχανισμό Connecting Europe Facility (CEF 2), το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (RRF) και άλλα Προγράμματα του ΕΣΠΑ 2021-2027, στα εξής:
-  Σταδιακή μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου που σχετίζονται με τις μεταφορές (έως 55% έως το 2030)
 -  Μετάβαση σε πράσινες, προσβάσιμες μεταφορές
 -  Βελτίωση της ανταγωνιστικότητας και ελκυστικότητας της χώρας για νέες επενδύσεις
 -  Δημιουργία θέσεων εργασίας και ανάπτυξης
 -  Άρση της απομόνωσης, ιδιαίτερα σε νησιωτικές Περιφέρειες
 -  Αύξηση των επιπέδων ασφαλείας και συμμόρφωση με διεθνή και εθνικά πρότυπα σε όλο το σύστημα των μεταφορικών υπηρεσιών
 -  Συμβολή στην μείωση των θανάτων / βαριά τραυματιών στις οδικές μεταφορές κατά 50% έως το 2030.
 
 
   
   Σύνοψη Προγράμματος
 
   
      
     
 
   
 
 
   Αρμόδια Αρχή για τη διαχείριση του Προγράμματος:
Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης Προγράμματος «Μεταφορές»
 
      URL:  www.metafores21-27.gr (μέχρι την ενεργοποίησή του ισχύει το 
      www.ymeperaa.gr)
 
      Τηλέφωνο: 210 6930196
   
					
					
Ημερομηνία τελευταίας τροποποίησης: 25/10/2023