Η επέκταση της γραμμής 3 του Μετρό έχει μήκος 7,6 χλμ, με 6 νέους σταθμούς: Αγία Βαρβάρα, Κορυδαλλός, Νίκαια, Μανιάτικα, Πειραιάς, Δημοτικό Θέατρο.
Το έργο περιλαμβάνει επίσης και την προμήθεια συρμών (σειράς ΙΙΙ) για τις ανάγκες των Γραμμών 2 και 3 του Μετρό της Αθήνας.
Το έργο υλοποιείται σε δύο προγραμματικές περιόδους: ΕΣΠΑ 2007-2013 και ΕΣΠΑ 2014-2020 σε δύο διακριτές φάσεις.
Η υλοποίηση της Φάσης Α ́ (ΕΣΠΑ 2007-2013) περιέλαβε τις προπαρασκευαστικές εργασίες και τις αρχικές εργασίες κατασκευής της επέκτασης, την προμήθεια των συρμών, καθώς και την προμήθεια και εγκατάσταση της σηματοδότησης των συρμών και κεντρικές εργασίες του συστήματος αυτόματης επιτήρησης συρμών. Επίσης, υπηρεσίες τεχνικού σύμβουλου της Φάσης Α ́, απαλλοτριώσεις, δαπάνες ΟΚΩ, δαπάνες διαχείρισης και επίβλεψης της Φάσης Α ́ και λοιπές μελέτες.
Η υλοποίηση της Φάσης Β ́ (ΕΣΠΑ 2014-2020) περιλαμβάνει:
- την ολοκλήρωση των εναπομεινουσών εργασιών κατασκευής,
- την ολοκλήρωση της διαδικασίας προμήθειας των συρμών με την καταβολή της εγγύησης,
- την προμήθεια και εγκατάσταση του Συστήματος Σηματοδότησης της επέκτασης προς Πειραιά, καθώς και την αποδέσμευση της εγγύησης του Συστήματος Σηματοδότησης των 17 συρμών
- το λογισμικό εφαρμογής (ATS) σταθμών, δοκιμές και τεκμηρίωση της αναβάθμισης του συστήματος ATS
- την προμήθεια, εγκατάσταση και δοκιμή του Συστήματος Πληροφόρησης Επιβατών (PIS)
- όλες τις εργασίες των υπολειπόμενων Η/Μ συμβάσεων: Σύστημα Αυτοματισμού και Ελέγχου Κτιρίων (BACS), Σύστημα Ασύρματης Επικοινωνίας (TETRA), Σύστημα Συλλογής Κομίστρου (FC) και προμήθεια Θυρών Κομίστρου
- λοιπές υποστηρικτικές δράσεις όπως υπολειπόμενες δαπάνες ΟΚΩ, υπηρεσίες τεχνικών συμβούλων, δημοσιότητα καθώς και δαπάνες διαχείρισης και επίβλεψης.
Οι τρεις πρώτοι νέοι σταθμοί, Αγία Βαρβάρα, Κορυδαλλός και Νίκαια, παραδόθηκαν στο κοινό στις 7 Ιουλίου 2020, δίνοντας πρόσβαση στο δίκτυο του Μετρό σε 63.000 νέους επιβάτες ημερησίως. Λόγω της λειτουργίας των τριών σταθμών αναμένεται να κυκλοφορούν 11.000 λιγότερα ΙΧ αυτοκίνητα και οι ρύποι σε διοξείδιο του άνθρακα να μειωθούν κατά 65 τόνους την ημέρα.
To έργο ολοκληρώθηκε με την παράδοση των τριών τελευταίων σταθμών, Μανιάτικα, Πειραιάς και Δημοτικό Θέατρο οι οποίοι εγκαινιάστηκαν και δόθηκαν σε χρήση στις 10 Οκτωβρίου 2022.
Ο συνολικός χρόνος από το λιμάνι μέχρι το
αεροδρόμιο θα διανύεται με το Μετρό σε μόλις 55 λεπτά.
Οφέλη: Με την ολοκλήρωση της επέκτασης του Μετρό προς τον Πειραιά θα εξυπηρετούνται καθημερινά 132.000 επιβάτες, ενώ ο συνολικός χρόνος από το λιμάνι έως το αεροδρόμιο θα διανύεται με το Μετρό σε λιγότερο από μία ώρα. Επιπρόσθετα, με τη λειτουργία του έργου θα κυκλοφορούν καθημερινά περίπου 23.000 ΙΧ οχήματα λιγότερα, επιφέροντας αντίστοιχα μείωση των ρύπων CO2 κατά 120 τόνους ημερησίως.
Προϋπολογισμός: €358.341.757
Φωτογραφίες: Πυγμαλίωνας Καρατζάς & Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών